Actualitate

Alertă în trafic: Guvernul Ciolacu ar putea elimina 90% din mașinile Uber si Bold, determinând timpi de așteptare crescuți și tarife exorbitante

În ultima perioadă, amendamentele propuse la legea privind transportul alternativ au stârnit un val de îngrijorare în rândul utilizatorilor serviciului de ridesharing Uber din România. Într-un efort de a ilustra consecințele potențiale ale acestor modificări legislative, Uber a lansat recent un serviciu temporar numit Uber Snail, disponibil în aplicația lor, care a oferit o privire asupra modului în care ar funcționa aplicația Uber în cazul în care legea ar fi adoptată.

La începutul săptămânii trecute, pe 18 martie, s-a lansat Uber Snail, un produs temporar disponibil în aplicația Uber, care a arătat cum ar funcționa aplicația Uber dacă legea ar fi adoptată. Cei care au selectat opțiunea Uber Snail în aplicație au întâmpinat timpi de așteptare semnificativ mai mari și prețuri mai ridicate. Dacă legea propusă ar fi implementată, aceasta ar fi realitatea, cu 90% mai puțini șoferi și creșteri de prețuri pentru consumatori în București.

Potrivit datelor companiei, sute de mii de oameni au deschis aplicația în ziua de luni și marți a săptămânii trecute pentru a vedea notificarea pe ecran care îi informa despre amendamentele propuse la legea transportului alternativ.

Serviciile disponibile pe aplicația Uber în capitală, pe 18 și 19 martie, au fost opțiunea de bază UberX și Uber Snail, care a prezentat timpi de așteptare extrem de lungi, precum și prețuri ridicate pentru călătorii curioase, cauzate de disponibilitatea redusă a vehiculelor.

Ana Maria Borlovan, șefa Operațiunilor cu Șoferii la Uber pentru Europa Centrală și de Est, declară: „3 milioane de utilizatori ar pierde accesul la un serviciu care a devenit parte din viața lor de zi cu zi. Acești oameni folosesc Uber pentru a merge la serviciu, pentru a merge în locuri unde au dificultăți în găsirea unui loc de parcare, pentru a-și duce bunicii împreună cu copiii la școală sau pentru a ieși în oraș. Servim România de aproape un deceniu și serviciul a crescut constant pentru că facem eforturi regulate pentru a-l îmbunătăți, pentru a fi mai disponibil, mai accesibil și mai prietenos cu orașele în care operăm. Recent, am lansat UberX share, un produs destinat să aducă mai multe persoane în mai puține vehicule și, ca rezultat, să abordeze congestia din orașul București”.

Compania avertizează că Uber Snail ar putea deveni singura opțiune de transport alternativ în cazul în care noile amendamente restrictive sunt implementate. Restrângerea accesului la ridesharing ar avea un impact devastator asupra zecilor de mii de șoferi care folosesc aplicația pentru a-și câștiga traiul și ar elimina un serviciu esențial pentru milioane de oameni din întreaga Românie.

Firmele de taxi vor sa scape de concurență cu ajutorul guvernului Ciolacu

Adoptarea propunerilor din actul normativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va închide transportul alternativ în Romania, lăsând fără venituri peste 50.000 de șoferi și obligând cei peste 3 milioane de români care folosesc serviciul să meargă doar cu taxiurile.

Documentul care modifică OUG 49/2019 ignoră avantajele tehnologice, transparența și mediul concurențial adus de transportul alternativ și propune transformarea acestui sector într-o simplă copie a unui serviciu de taxi. Prin prevederile propuse, șoferii care fac transport alternativ trebuie să se constituie în operatori de transport, iar contractele de comodat și închiriere folosite de peste 90% din șoferii de transport alternativ sunt eliminate, ceea ce ar contrazice însuși modelul de economie colaborativă pe baza căruia funcționează transportul alternativ.

“Nu este nicio îndoială că adoptarea acestor prevederi ar duce la dispariția platformelor de transport alternativ din România. Ne este greu să credem că Guvernul ar putea să accepte aceste solicitări, care nu se referă la crearea unui mediu concurențial, ci la închiderea unui întreg sector în beneficiul altuia,” a declarat Cătălin Codreanu, Președintele Coaliției pentru Economia Digitală.

Coaliția pentru Economia Digitală, care reprezintă principalii operatori de transport alternativ din România, UBER și Bolt, atrage atenția că, deși sunt reglementate diferit, atât transportul alternativ cât și serviciile de taximetrie sunt la fel de strict controlate. Atât industria de transport alternativ, cât și industria de taxi au reglementări în oglindă în ceea ce privește pregătirea și calificarea șoferilor, la fel și exigențele cu privire la operatorii de transport. Este necesar ca cele două servicii să concureze liber pe piață, acest lucru însemnând liberalizarea serviciilor de taximetrie, iar o eventuală gestionare a numărului de licențe de taxi să poate fi făcută de autoritatea locală în situații particulare.

„Am susținut întotdeauna liberalizarea serviciilor de taximetrie pentru a crea un mediu concurențial cât mai corect, dar aceste idei au fost mereu respinse de grupurile de interese care controlează industria de taxi,” a adăugat Codreanu.

Diferența este făcută de transparența și trasabilitatea acestor servicii. Serviciile de transport alternativ sunt singurele care oferă transparență totală: pasagerul cunoaște ruta de la bun început, știe cu ce șofer merge, cu ce mașină și numărul de înmatriculare al acesteia și știe prețul de la bun început. Este singurul tip de transport în care autoritățile, inclusiv Poliția, au acces total la cursele efectuate, detaliile acestora și tranzacțiile financiare. Transportul alternativ este singurul transport urban în care nu poți să călătorești fără a folosi aplicația și nici să te înțelegi cu șoferul la preț.

„Avem de ales între modernitate și transparență și întoarcerea la sisteme monopoliste care nu sunt construite în interesul consumatorului, ci al intereselor de grup. Credem că în primul rând alegerea trebuie să fie a românilor, iar cei peste 3 milioane de români care au ales transportul alternativ sunt o dovadă a viabilității acestui sistem”, a concluzionat Codreanu.