Actualitate

Ce faci dacă de Black Friday iei un produs defect

Ce faci daca de Black Friday iei un produs defect

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, de Black Friday sau la preț întreg.

Care sunt regulile privind garanția?

Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs este vândut unui consumator, acesta beneficiază de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Garanția comercială este cea care ”se dă”. Este ceva în plus față de garanția legală și nu ar trebui să aducă atingere acesteia. O poate da atât producătorul (în practica poate apărea ca așa numita garanție europeană de 1 an pe care o dau producătorii uneori și în temeiul căreia un consumator își poate repara, înlocui, teoretic, produsul oriunde în UE, atât timp cât în statul său există un service care are contract încheiat cu producătorul), cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu exonerează pe vânzător de obligațiile sale în temeiul garanției legale (de exemplu, în cazul „garanției europene”, după trecerea anului dat de producător, dacă produsul se defectează, responsabilitatea vânzătorului se păstrează).

 

Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?

Consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile, chiar dacă produsul este cumpărat de Black Friday.

Ca regulă, inițial, consumatorul poate alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic.

Rezoluțiunea contractului poate interveni în trei cazuri:

  • când consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
  • când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă.
  • când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru consumator.

Rezoluțiunea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul.

Ce este foarte important, chiar dacă în practică i se spune consumatorului să ia legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția.

Sursa: Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania)